واگن بالاست واگن شن‌کش یا واگن بالاست واگن‌های بالاست یا شن‌کش به منظور حمل مواد معدنی مانند ذغال سنگ، سنگ آهن و نوعی از آن برای حمل بالاست برای خطوط راه‌آهن است. در واقع، این واگن یکی از انواع واگن‌های لبه‌بلند است که به علت نوع کاربرد دستخوش تغییراتی در ساختمان خود شده است؛ دیوارها و لبه‌های این واگن به صورت شیب‌دار و به صورت قیفی‌شکل ساخته شده است تا حرکت و هدایت بالاست به طرف دریچه‌های تخلیه کف واگن با سرعت بیشتری انجام شود. واگن‌های شن‌کش در دو نوع دومحوره و چهارمحوره ساخته شده و مجهز به تعدادی دریچه تخلیه در امتداد محور طولی در کف واگن هستند. در زیر شاسی واگن‌ها صفحاتی فلزی به نام صفحه تسطیح قراردارد که به وسیله دستگیره مخصوص از زیر واگن به ریل نزدیک شده تا بالاست‌هایی را که وسط خط ریخته می‌شود را هموار نماید. در مقابل چرخ‌ واگن‌ها جاروبک‌های سیمی نصب شده است تا در صورت قرارگرفتن بالاست روی ریل پیش از رسیدن چرخ، بالاست‌ها را از روی ریل جاروب نماید.

معرفی واگن: واگن بالاست

پیش از این در معرفی واگن: واگن باری لبه‌بلند و معرفی انواع واگن‌های باری واگن‌های باری لبه‌بلند و مسقف را معرفی کردیم و در این بلاگ قصد معرفی واگن باری شن‌کش یا واگن بالاست را داریم.

واگن‌های بالاست یا شن‌کش به منظور حمل مواد معدنی مانند ذغال سنگ، سنگ آهن و نوعی از آن برای حمل بالاست برای خطوط راه‌آهن است. در واقع، این واگن یکی از انواع واگن‌های لبه‌بلند است که به علت نوع کاربرد دستخوش تغییراتی در ساختمان خود شده است؛ دیوارها و لبه‌های این واگن به صورت شیب‌دار و به صورت قیفی‌شکل ساخته شده است تا حرکت و هدایت بالاست به طرف دریچه‌های تخلیه کف واگن با سرعت بیشتری انجام شود.

واگن‌های شن‌کش در دو نوع دومحوره و چهارمحوره ساخته شده و مجهز به تعدادی دریچه تخلیه در امتداد محور طولی در کف واگن هستند. در زیر شاسی واگن‌ها صفحاتی فلزی به نام صفحه تسطیح قراردارد که به وسیله دستگیره مخصوص از زیر واگن به ریل نزدیک شده تا بالاست‌هایی را که وسط خط ریخته می‌شود را هموار نماید. در مقابل چرخ‌ واگن‌ها جاروبک‌های سیمی نصب شده است تا در صورت قرارگرفتن بالاست روی ریل پیش از رسیدن چرخ، بالاست‌ها را از روی ریل جاروب نماید.

منبع: تین نیوز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا