اطلاعات (information) مهم‌ترین ابزار در زنجیره تامین به شمار می‌آیند؛ چرا که اساسی‌ترین مبنای تصمیم‌گیری برای مدیران و ذینفعان زنجیره تامین هستند. فناوری اطلاعات شامل ابزارهایی می‌شود که برای دستیابی به اطلاعات، تحلیل داده‌‍‌ها و اجرای تغییرات مورد نیاز به کار گرفته می‌شود. از این رو اطلاعات برای تصمیم‌گیری درست در زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت بوده و دید گسترده‌ای را برای گرفتن تصمیمات درست فراهم می‌نماید. اطلاعات مانند یک چسب در زنجیره تامین عمل می‌کند؛ بدین صورت که سایر عوامل موتور زنجیره را به یکدیگر متصل نموده و یک زنجیره تامین هماهنگ و یکپارچه ایجاد می‌نماید. همچنین اطلاعات برای زنجیره تامین بسیار حیاتی بوده و مانند پایه‌ای است که فرایندهای زنجیره تامین بر روی آن انجام شده و تصمیم‌گیری‌های مدیران بر اساس آن صورت می‌گیرد. بدون دسترسی به اطلاعات آگاهی از نظرات مشتریان صورت نگرفته و همچنین اطلاع از موجود انبارها و امکانات در دسترس نیز موجود نخواهد بود. از این رو، استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌تواند تأثیر مهمی بر عملکرد یک شرکت داشته باشد. دسترسی به اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن برای تصمیم‌گیری اصلی برای موفقیت یک زنجیره تأمین حیاتی است. برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های مؤثر در زنجیره تأمین، اطلاعات باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که عبارتند از: دقیق بودن، در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن. به طور خلاصه، اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های درست در زنجیره تأمین در سه سطح تصمیم‌گیری (استراتژی، برنامه‌ریزی و عملیات) و در هر یک از بخش‌های زنجیره تأمین (تسهیلات، موجودی، حمل و نقل، منابع و قیمت‌گذاری) بسیار مهم است. در واقع، فناوری اطلاعات امکان جمع‌آوری این داده‌ها برای ایجاد شفافیت زنجیره تأمین را فراهم می‌کند. دسترسی و استفاده از اطلاعات نیز با چالش‌هایی همراه است. یکی از چالش‌های اساسی در توسعه و اجرای سیستم‌های اطلاعات مؤثر در زنجیره‌های تأمین، به اشتراک‌گذاری اطلاعات در طول زنجیره تأمین به صورت افقی و عمودی است. اطلاعاتی که در مراحل مختلف زنجیره تأمین گردآوری می‌شود، باید به سرعت بین همه شرکای زنجیره تأمین به اشتراک گذاشته شود تا تصمیم‌گیری بهتری انجام شود. بدون به اشتراک گذاری مناسب، انباشت و ذخیره داده‌ها بی‌اهمیت خواهد بود. انضباط برای اطمینان از صحت داده‌های جمع‌آوری شده نیز چالشی دیگر است. امروزه علی‌رغم دسترسی شرکت‌ها به سیستم‌ها و ابزارهای ارتباطی پیشرفته و گستردگی داده‌های موجود، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند از این داده‌ها بهره‌ برند. چرا که بهره‌برداری کامل از داده‌ها نیازمند حفظ صداقت داده‌ها و آگاهی است.

اطلاعات و اهمیت آن در زنجیره‌های تأمین

در این متن به اهمیت اطلاعات در زنجیره تامین و لجستیک پرداخته شده است. اطلاعات (information) مهم‌ترین ابزار در زنجیره تامین به شمار می‌آیند؛ چرا که اساسی‌ترین مبنای تصمیم‌گیری برای مدیران و ذینفعان زنجیره تامین هستند. فناوری اطلاعات شامل ابزارهایی می‌شود که برای دستیابی به اطلاعات، تحلیل داده‌‍‌ها و اجرای تغییرات مورد نیاز به کار گرفته می‌شود. از این رو اطلاعات برای تصمیم‌گیری درست در زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت بوده و دید گسترده‌ای را برای گرفتن تصمیمات درست فراهم می‌نماید.

اطلاعات مانند یک چسب در زنجیره تامین عمل می‌کند؛ بدین صورت که سایر عوامل موتور زنجیره را به یکدیگر متصل نموده و یک زنجیره تامین هماهنگ و یکپارچه ایجاد می‌نماید. همچنین اطلاعات برای زنجیره تامین بسیار حیاتی بوده و مانند پایه‌ای است که فرایندهای زنجیره تامین بر روی آن انجام شده و تصمیم‌گیری‌های مدیران بر اساس آن صورت می‌گیرد. بدون دسترسی به اطلاعات آگاهی از نظرات مشتریان صورت نگرفته و همچنین اطلاع از موجود انبارها و امکانات در دسترس نیز موجود نخواهد بود

از این رو، استفاده از سیستم‌های فناوری اطلاعات برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌تواند تأثیر مهمی بر عملکرد یک شرکت داشته باشد. دسترسی به اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن برای تصمیم‌گیری اصلی برای موفقیت یک زنجیره تأمین حیاتی است. برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های مؤثر در زنجیره تأمین، اطلاعات باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که عبارتند از: دقیق بودن، در دسترس بودن و قابل اعتماد بودن.

به طور خلاصه، اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌های درست در زنجیره تأمین در سه سطح تصمیم‌گیری (استراتژی، برنامه‌ریزی و عملیات) و در هر یک از بخش‌های زنجیره تأمین (تسهیلات، موجودی، حمل و نقل، منابع و قیمت‌گذاری) بسیار مهم است. در واقع، فناوری اطلاعات امکان جمع‌آوری این داده‌ها برای ایجاد شفافیت زنجیره تأمین را فراهم می‌کند.

دسترسی و استفاده از اطلاعات نیز با چالش‌هایی همراه است. یکی از چالش‌های اساسی در توسعه و اجرای سیستم‌های اطلاعات مؤثر در زنجیره‌های تأمین، به اشتراک‌گذاری اطلاعات در طول زنجیره تأمین به صورت افقی و عمودی است. اطلاعاتی که در مراحل مختلف زنجیره تأمین گردآوری می‌شود، باید به سرعت بین همه شرکای زنجیره تأمین به اشتراک گذاشته شود تا تصمیم‌گیری بهتری انجام شود. بدون به اشتراک گذاری مناسب، انباشت و ذخیره داده‌ها بی‌اهمیت خواهد بود. انضباط برای اطمینان از صحت داده‌های جمع‌آوری شده نیز چالشی دیگر است. امروزه علی‌رغم دسترسی شرکت‌ها به سیستم‌ها و ابزارهای ارتباطی پیشرفته و گستردگی داده‌های موجود، بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند از این داده‌ها بهره‌ برند. چرا که بهره‌برداری کامل از داده‌ها نیازمند حفظ صداقت داده‌ها و آگاهی است.

 

منبع: https://www.linkedin.com/pulse/why-information-so-important-supply-chain-jit-hinchman/

 

در متن “سه چالش اصلی زنجیره‌ی تامین جهانی” می‌توانید با چالش‌های مرتبط با زنجیره تامین آشنا شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا