برنامه‌ریزی لجستیک چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را بهبود بخشد؟

برنامه‌ریزی لجستیک چیست و چگونه می‌تواند کسب و کار شما را بهبود بخشد؟

در این پست به برنامه‌ریزی لجستیک و اهمیت آن برای کسب‌وکارها پرداخته شده است. آیا تا به حال به کسب و کاری را دیده‌اید که در نگاه اول فرایندهای آن بی‌نقص به نظر رسد، اما در پشت صحنه‌، ‌ماجرا متفاوت باشد؟ ارائه‌ی کسب و کار خود مانند یک ماشین روغن کاری شده و کارا در دفتر کار آسان است، اما اگر از فرآیندهای تجاری در سطوح دیگر غفلت کنید، دچار مشکل خواهید شد.

 

برنامه‌ریزی لجستیک می‌تواند با پشتیبانی جداگانه از هر بخش و در عین حال بهبود عملیات کلی زنجیره‌ی تامین، به شما کمک کند تا از تمام توان خود بهره‌ببرید. این کار جریانی مناسب را برای کاهش تاخیرهای خدمات، کاهش هزینه‌های زنجیره‌ی تامین و افزایش استفاده از ظرفیت ناوگان تضمین می‌کند که همچنین می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی شما داشته باشد.

 

برنامه‌ریزی لجستیک چیست؟

لجستیک نحوه مدیریت محصول را از تولید تا توزیع پوشش می‌دهد. برنامه‌ریزی لجستیک شامل پالایش این فرآیندها برای استفاده ایده‌آل از سیستم‌ها، تجهیزات و امکانات ذخیره‌سازی برای ایجاد یک سیستم یکپارچه است.

 

برنامه‌ریزی لجستیک برای شرکت‌های تولیدکننده که محصولات خود را از طریق یک زنجیره تامین چند مرحله ای جابه‌جا می‌کنند، موثرتر است. به عنوان مثال، کارخانه‌ها، انبارها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی می‌توانند عملیات را در سراسر جهان بهبود بخشند تا سازمانی پایدارتر و کارآمدتر برای رشد آینده ایجاد کنند.

 

به راحتی می‌توان دریافت که این تغییرات چگونه می‌تواند بر یک شرکت بزرگ تأثیر بگذارد، اما برنامه‌ریزی لجستیک دیگر فقط برای شرکت‌های بزرگ نیست. وقتی شرکت‌های کوچکتر استراتژی‌های لجستیکی را توسعه می‌دهند، شانس بیشتری برای رقابت در بازار در حال تغییر دارند.

 

با نگاهی عمیق‌تر می‌توان دریافت که برنامه‌ریزی لجستیک به یک رویکرد سه بخشی متکی است که کل سیستم را مورد توجه قرار می دهد:

  1. اهداف بلندمدت سازمان را برای موفقیت با جلب رضایت مصرف‌کنندگان و برآورده کردن تقاضای مشتری از طریق یک زنجیره‌ی تامین پایدار و سازگار تنظیم می‌کند. اهداف باید کمی باشند و برای ارزیابی موفقیت‌ها بر داده‌ها تکیه کنند.
  2. اشاره به توانایی ارائه‌ی یک تجربه‌ی مثبت به مشتری، ارائه‌ی ارزش و کار در جهت اهداف بلندمدت دارد.
  3. این فرآیند به استراتژی‌هایی برای دستیابی به تمام اهداف تجاری می‌پردازد.

در نهایت می‌توان گفت، برنامه‌ریزی لجستیک یک راه حل فوری نیست، بلکه یک رویکرد بلند مدت بوده که مستلزم ترسیم استراتژی‌ها و تعیین اهداف قابل دستیابی است.

 

منبع

https://www.inboundlogistics.com/articles/logistics-planning/

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا