چالش‌های پیش‌ روی شرکت‌های لجستیک

شرکت‌های لجستیک ستون فقرات صنایع در کشورها هستند. چه کشاورزی، چه تولید و چه صرفاً جابجایی اشیا، تصور اقتصادی بدون لجستیک و حمل و نقل دشوار است. لجستیک نقش مهمی در ارتقای تجارت و تضمین عملیات دارد. با این حال، با گذشت زمان، تغییرات تکاملی در فناوری، تقاضای مشتری و قوانین، موانع بیشتری را حتی برای بزرگترین سازمان‌های لجستیک ایجاد می‌کند. در ادامه به برخی از این موانع اشاره شده است:

۱. صرفه‌جویی در هزینهی حمل و نقل

این یکی از بزرگترین مشکلات صنعت است، زیرا حمل و نقل بخش قابل توجهی از کل هزینه‌های لجستیک را به خود اختصاص می‌دهد. یک دلیل اصلی نگرانی برای کسب و کارهای لجستیک در سراسر جهان، افزایش قیمت سوخت است، زیرا بر افزایش هزینه‌های جابجایی اثرگذار است. افزایش قیمت سوخت، هزینه‌ی اضافی را بر مشتریان تحمیل می‌کند، که عملاً کل هزینه‌ی حمل و نقل یا هزینه‌ی حمل و نقل محصولات را افزایش می‌دهد و در هنگام کاهش قیمت سوخت بر درآمد و درآمد تأثیر می‌گذارد. عدم کاهش هزینه‌ها نهایتا منجر به زیان برای کسب و کار می‌شود.

۲٫ تقویت رویه‌های تجاری

همگامی با پیشرفت‌های جدید در رویه‌های تجاری چالش دیگری برای شرکت لجستیک است. با به وجود آمدن فرصت‌های جدید، انطباق و اتخاذ این تغییرات برای بهبود کارایی خدمات و عملیاتی به نفع است. طبق یک مطالعه، ۳۶ درصد از شرکت‌های مورد بررسی کاملاً موافق بودند که برای صرفه‌جویی در هزینه و بهبود فرآیند به شرکای لجستیکی خود متکی هستند. این امر مستلزم آن است که شرکای لجستیک دانش و تجربه لازم را داشته باشند تا فراتر از زنجیره‌ی تامین و عملیات نگاه کنند تا در چارچوب کل فرآیند تغییر ایجاد کنند. علاوه بر این، آن‌ها باید از نظر مالی پایدار، سازگار، و مایل به پذیرش ریسک‌های مناسب برای سود بلندمدت باشند.

۳. بهبود خدمات به مشتریان

امروزه بازارها پویا و رقابتی هستند، زنجیره‌های تامین پیچیده شده‌اند و انتظارات مشتریان تغییر کرده است. وقتی مشتریان امروز برای کسب و کار سفارش می‌دهند، انتظارات بیشتری از زمان تحویل و کیفیت خدمات دارند. مشتریان از شرکای لجستیکی خود انتظار دارند که به آن‌ها در حل مسائل و رشد در فضای رقابتی کمک کنند. آن‌ها خواستار اطلاعات ردیابی و به روز رسانی در زمان واقعی در مورد وضعیت سفارش خود در طول فرآیند حمل و نقل و تحویل هستند. علاوه بر این، آن‌ها گزینه پرداخت هزینه حمل و نقل سریع مانند تحویل دو روزه یا همان روز را می خواهند.

۴. روابط با تامین کنندگان

موفقیت هر شرکت لجستیکی به رابطه‌ی آن با تامین‌کنندگانش بستگی دارد. کسب و کارها باید به طور مستمر روابط خود را با تامین کننده خود تقویت کنند و آن‌ها را از پیشرفت خود مطلع کنند و اطمینان حاصل کنند که تامین‌کننده از موفقیت آن‌ها راضی است. توسعه، درک، و پایبندی به استانداردهای مورد توافق دوجانبه برای به دست آوردن درک بیشتر نه تنها از عملکرد فعلی بلکه همچنین زمینه های توسعه حیاتی است.

۵. لجستیک معکوس

هر کسب و کار تجارت الکترونیک نیاز به لجستیک معکوس دارد. مشتریان در صورت نارضایتی محصولاتی را که خریداری کرده‌اند پس می‌دهند. بدون یک پلتفرم لجستیک معکوس موثر، شما در معرض خطر بیگانه کردن مشتریان و جلوگیری از خرید دیگری از شما هستید. با این حال، اجرای یک طرح لجستیک معکوس بدون پشتیبانی مناسب می تواند دشوار و پرهزینه باشد.

۶. کمبود رانندگان

کمبود راننده همچنان یک مشکل بزرگ برای شرکت‌‌های لجستیک در سراسر جهان است. برخورد با رانندگان و حمل و نقل از ضروریاتی است که باید با مدیریت صحیح عرضه و تقاضا برطرف شود. یکی از مؤثرترین راه‌ها برای حمل‌کنندگان برای جذب رانندگان جدید، ارائه امکاناتی است که منافع، نیازها و خواسته‌های رانندگان را برآورده می‌کند.

۷٫ کمبود نیروی انسانی ماهر

بسیاری از بخش‌های لجستیک از کمبود روزافزون نیروی کار شایسته و کارشناسان متخصص رنج می‌برند. با پیشرفت تکنولوژی مدرن، تقاضا برای نیروی انسانی آموزش دیده افزایش یافته است. با این حال، اکثر کارگران فاقد صلاحیت هستند، بیش از حد کار می‌کنند و فاقد مجموعه‌ی مهارت‌های لازم برای اطمینان از کارآمد بودن فرآیند هستند. در نتیجه، این کسب‌وکارها با جابه‌جایی قابل‌توجه نیروی کار، افزایش هزینه‌های آموزشی، و عملکرد ضعیف بخش‌های منابع انسانی مواجه هستند.

۹. مقررات زیست محیطی

رشد زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک به فضای قابل توجهی نیاز دارد. در نتیجه انتشار کربن افزایش می‌یابد و محیط زیست آسیب می‌بیند. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به ویژه با توجه به چندین مطالعه که تأثیر منفی زنجیره‌های تامین صنعتی بزرگ را بر محیط زیست نشان می‌دهد، اولویت اصلی بسیاری از مشاغل لجستیکی است. شرکت‌هایی که ردپای کربن خود را تطبیق می‌دهند و کاهش می‌دهند، بیش از هر زمان دیگری موفق می‌شوند، زیرا هم شرکا و هم مصرف‌کنندگان هوشیارتر هستند.

۱۰. موانع تکنولوژیکی

در حالی که فناوری برای موفقیت یک شرکت لجستیک بسیار مهم است و در درجه‌ی اول به نفع صنعت است، اکثر مشاغل با مشکلاتی مانند “چه کسی هزینه‌ی آن را پرداخت می کند” و “چه کسی پیشرفت های فناوری را سبب می‌شود” روبرو هستند. پاسخ به این سؤالات برای شرکت های لجستیکی که در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم فعالیت می کنند بسیار مهم است. علاوه بر این، هزینه فناوری لجستیک نسبتاً بالا است و تنها بزرگترین سازمان‌های لجستیکی قادر به پرداخت فناوری درجه یک هستند.

منبع: https://stockarea.io

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا