تفاوت حمل و نقل و لجستیک

لجستیک و حمل و نقل دو بخش بسیار مهم خدمات حمل و نقل و توزیع هستند و با یکدیگر تفاوت دارند. در واحمل و نقل همان جابه‌جایی کالا است و لجستیک مدیریت حمل و نقل داخلی و خارجی کالا از سازنده به کاربر نهایی است. این دو اصطلاح گاهی به اشتباه جای یکدیگر به کار برده می‌شوند؛ اما در واقع دو بخش متفاوت از زنجیره‌ی تامین هستند و می‌توان گفت لجستیک و حمل و نقل، هر دو با انتقال محصولات و خدمات از یک مکان به مکان دیگر سروکار دارند. اگرچه لجستیک و حمل و نقل به جای یکدیگر به کار گرفته می‌شوند، لجستیک با یکپارچه‌سازی منابع، حمل و نقل، فهرست‌نویسی، جابه‌جایی و بسته‌بندی کالاها سروکار دارد. در حالیکه حمل و نقل با جابجایی محصولات از یک مکان به مکان دیگر سروکار دارد.  

لجستیک


لجستیک به دست آوردن، تولید و توزیع مواد و محصولات با کیفیت مناسب و برای یک کاربر نهایی است. لجستیک شامل علم برنامه‌ریزی برای مدیریت و اجرای رویه‌ها برای کارآمدترین و موثرترین ذخیره‌سازی و حمل و نقل کالا و خدمات می‌شود. خدمات و سایر اطلاعات از نقطه مبدا به مصرف‌کننده از طریق کانال‌های لجستیک ارسال می‌شود تا نیازهای مشتری را برآورده کند. لجستیک خدمات و کابردهایی دارد که با خدمات حمل و نقلی متفاوت است. مدیران لجستیک باید بر اساس بسته‌بندی، کانتینرسازی، اسناد و بیمه، ذخیره‌سازی، واردات و صادرات، مقررات و خسارت وارد بر بار تصمیم‌گیری کنند.

خدمات حمل و نقل


حمل و نقل کارآمد بر آن است تا با بهینه‌کردن هزینه‌ها و یافتن بهترین مسیر ایمنی کالا را تضمین کند. خدمات حمل و نقل شامل جابه‌جایی کالاها و خدمات، افراد و حیوانات از یک مکان به مکان دیگر از طریق راه‌آهن، جاده، هوا، دریا، کابل، فضا یا خط لوله است. خدمات حوزه‌ی حمل و نقل به سه بخش تقسیم می‌شوند: زیرساخت، وسایل نقلیه و عملیات. همچنین، حمل و نقل امکان ارتباط و تجارت بین دو طرف را فراهم می‌کند.

https://www.linkedin.com/company/sarir-logistic/posts/?feedView=all&viewAsMember=true

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا