زنجیره‌ی تامین

زنجیره‌ی تامین شبکه‌ای است میان یک شرکت و تامین‌کنندگان آن برای تولید و توزیع یک محصول خاص به خریدار نهایی. این شبکه شامل فعالیت‌ها، افراد، نهادها، اطلاعات و منابع مختلف است. زنجیره‌ی تامین همچنین نشان دهنده‌ی مراحلی است که برای رساندن محصول یا خدمات از وضعیت اصلی به مشتری انجام می‌شود. شرکت‌ها زنجیره‌های تامین را توسعه می‌دهند تا بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند و در صحنه‌ی تجارت رقابت کنند. مدیریت زنجیره‌ی تامین یک فرآیند حیاتی است زیرا یک زنجیره تامین بهینه منجر به هزینه‌های کمتر و چرخه تولید سریع‌تر می‌شود.

در نتیجه به طور کلی، زنجیره‌ی تامین شبکه‌ای است بین یک شرکت و تامین‌کنندگان آن برای تولید و توزیع یک محصول یا خدمات خاص.

نهادهای موجود در زنجیره‌ی تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت‌های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده‌فروشان هستند.

عملیاتی که در زنجیره‌ی تامین انجام میگیرد شامل توسعه‌ی محصول، بازاریابی، عملیات، توزیع، مالی و خدمات مشتری است.

مدیریت زنجیره‌ی تامین منجر به کاهش هزینه‌ها و چرخه‌ی تولید سریع‌تر خواهد شد.

درک زنجیره‌های تامین

زنجیره تامین شامل مجموعه ای از مراحل برای رساندن یک محصول یا خدمات به مشتری است. این مراحل شامل جابجایی و تبدیل مواد خام به محصولات نهایی، حمل و نقل آن محصولات و توزیع آنها به کاربر نهایی است. نهادهای درگیر در زنجیره تامین شامل تولیدکنندگان، فروشندگان، انبارها، شرکت های حمل و نقل، مراکز توزیع و خرده فروشان می باشند.

عناصر یک زنجیره تامین شامل تمام عملکردهایی است که با دریافت سفارش شروع می شود تا درخواست مشتری را برآورده کند. این کارکردها شامل توسعه محصول، بازاریابی، عملیات، شبکه های توزیع، امور مالی و خدمات مشتری می باشد.

مدیریت زنجیره تامین بخش بسیار مهمی از فرآیند کسب و کار است. حلقه های مختلفی در این زنجیره وجود دارد که نیاز به مهارت و تخصص دارد. زمانی که مدیریت زنجیره تامین موثر باشد، می تواند هزینه های کلی شرکت را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهد. اگر یکی از پیوندها خراب شود، می تواند بر بقیه زنجیره تأثیر بگذارد و می تواند هزینه بر باشد.

مدیریت زنجیره تامین در مقابل مدیریت لجستیک تجاری

اصطلاحات مدیریت زنجیره‌ی تامین و مدیریت لجستیک تجاری – یا به سادگی لجستیک – اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. لجستیک، که یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی تامین به شمار می‌رود، معنی متفاوتی دارد. لجستیک به طور خاص به بخشی از زنجیره‌ی تامین گفته می‌شود که به برنامه‌ریزی و کنترل جابه‌جایی و ذخیره‌سازی کالاها و خدمات از مبدا تا مقصد نهایی می‌پردازد. مدیریت لجستیک با مواد اولیه آغاز شده و با تحویل محصول نهایی پایان می‌یابد.

مدیریت موفق لجستیک تضمین می‌کند که در هیچ نقطه‌ای از زنجیره، تاخیری در تحویل وجود ندارد و محصولات و خدمات در شرایط خوبی تحویل داده می‌شوند که این به نوبه خود به کاهش هزینه‌های شرکت کمک می‌کند.

https://www.linkedin.com/company/sarir-logistic/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا